De ce brânză aţi fost "constipaţi"?

Astăzi am avut ocazia să merg la o cununie şi să fac nişte poze, rugat fiind de cel ce era mire. Deşi eu nu fac poze la comandă şi nu strig la cei ce sunt fotografiaţi "brănza!" (sau formula tipic englezească, "cheese", pentru că la pronunţia acestui cuvânt trebuie să deschizi gura şi să arăţi dinţii, altfel nu iese pronunţia corect), am ales să fac multe fotografii instantanee şi unii dintre cei prezenţi... mai zâmbeau, alţii râdeau, unii rânjeau, pe când alţii au stat normal, parcă pregătiţi să se termine mai repede totul, pentru că erau... cred eu... constipaţi.

Între alţii prezenţi acolo la cununie, hop că apare şi un alt fotograf, neinvitat, nu ştiu ce făcea, dar a început să ne fotografieze, fără să fi cerut vreun acord sau vreo aprobare de la careva. Cel mai ciudat la el a fost faptul că el avea formula lui tipică de a ne face să râdem, zicea "păsărica!", apărea bliţul, şi apoi strângea din pumn de parcă ar fi avut succes sau storcea o bucată de brânză în mână... Era atât haios cât şi ciudat în acelaşi timp.

Apropo de brânză. Care dintre voi a fost să vadă cum se stoarce brânza la ţară? Mai ţineţi minte prin ce etape se trec pentru a ajunge la "deliciul" final?

Îmi amintesc din copilărie cum făcea bunica mea brânza de vaci. Parcă îmi pare rău acum că nu am avut atunci un aparat foto să fac cadre cu paşii parcurşi - şi sigur cred că o să pecesc pe undeva acum la aceste etape - dar vreau să vă redau, din memoria mea, ceea ce ştiu eu că erau făcute pentru a se ajunge la o brânză bună.

Ştiu sigur că se mulgea laptele de la vacă sau bivoliţă, ce avea pe atunci bunica. Nouă ne plăcea să bem spuma de la lapte, după ce îl strecura şi îl fierbea, parcă era "cireaşa de pe tort" pentru noi atunci. La sora mea nu îi plăcea spuma. Nouă tot timpul ne zicea bunica, "spuma are vitamine multe!" A doua zi parcă ştiu că mâncam laptele cu mămăligă. A treia zi parcă apărea pe masă brânzuca! Aşa că m-am interesat cum se face. (Nu ştiu dacă v-am spus sau nu, dar am vrut să mă fac bucătar o dată... dar nu a fost mama de acord! Uffffff!!!!!)

În laptele care a rămas nebăut seara, dacă văcuţa sau bivoliţa a dat mult lapte atunci, se punea "la prins". Adică se lăsa peste noapte într-un vas de pământ până a doua zi, acoperit cu un tifon, să nu intre gâze în el. A doua zi se lua un strat destul de gros de smântână de pe laptele de acolo... care era deja iaurt. Nu cred că băga nimic bunica în el să se închege, sau poate că avea zăr de la un iaurt ce-l făcuse anterior, dar nu îmi amintesc să fi văzut asta. Apoi, pe la prânz vedeam cum storcea acel iaurt, întărit parcă, într-un tifon, şi-l lăsa la scurs deasupra sobei şi, ... seara aveam un fel de miez de lapte, o delicioasă brânză de casă, care mergea amestecată cu smântâna de mai devreme... si cu mămăliguţă, sau fără mămăliguţă... şi te lingeai pe "botişor" (vorba unei cunoştinţe apropiate).

Acum nu ştiu dacă voi sunteţi fani brânză, dacă la fiecare mic dejun aveţi pe masă măcar un tip de brânză sau nu, dar personal pot să spun că am încercat tot felul de brânzeturi, şi un lucru pot să spun cert: şi copiii mici ştiu că brânza e bună pentru dinţişorii lor, fie că au văzut reclame la televizor sau nu, probabil că cineva le zice la grădiniţă de proprietăţile ei, sau ne scăpăm noi, câteodată, părinţii, la copiii noştri. Am auzit însă la unii mai în vârstă... că brânza te constipă. Şi o cam evită. După mine, cred că ei mănâncă ori brânză stricată, ori contrafăcută, altfel nu înţeleg de ce să te constipe o brânză bună, nu?

Luaţi de exemplu brânza topită. Fiică-mea nu mănâncă sandvişul de la şcoală, care il punem dimineaţa în ghiozdănel, dacă nu are puţin de brânză topită în el. Şi dacă nu avem brânză topită, trebuie să combinăm ceva cu caşcaval. Dacă nu e nici caşcaval, trebuie să fie o bunătate de brânză, şi să nu fie sărată! Ştie şi ea că nu e bună sarea prea multă pentru organism. Şi ştie că din brânză corpul omenesc îşi trage vitamina Calciu, de care avem nevoie aşa de mult cu toţii.

Nu ştiu dacă mâncaţi multă brânză sau puţină brânză. Nu ştiu dacă la fotografiat folosiţi termenul de "brânză" sau termenul de "păsărică", sper totuşi că nu vă constipaţi la faţă şi să vă mai amintiţi din când în când să zâmbiţi (nu că vă zic eu acum CHEEEEESSSEEE!!!!), ci pentru că viaţa merită să fie trăită din plin şi să nu băgăm în noi toate lucrurile stricate.

Apropo, care a fost ultimul tip de brânză care l-aţi gustat recent? Lăsaţi un comentariu mai jos ca să vedem câţi fani de brânză avem.

Dacă sunteţi iubitori de brânză, vă recomand pagina de internet www.fanbranza.ro, unde puteţi găsi multe reţete şi chestii interesante din şi despre brânză, precum şi pagina lor de facebook www.facebook.com/fanbranza

Notă: Această postare a fost scrisă pentru SuperBlog 2013. Fotografia din această postare este preluată de pe site-ul wikipedia.com (public domain).





Niciun comentariu:

Disclaimer:
Comentariile cu conținut off-topic, cu tentă de jignire, amenințare, ofensatoare, injurii, sau cuvinte porcoase/profane sunt șterse automat. Comentați doar dacă ceea ce aveți de spus este relevant și aduce discuții/subiecte noi. Comentariile cu pseudonime sunt "by default" sterse. Comentariile cu link-uri sunt moderate pe Disqus, pe Blogger, sterse. Daca doriti sa faceti publicitate la un site, rog sa ma contactati pentru o cotatie de pret, rezolvam. :)

Un produs Blogger.